Living Conditions and Way of Life of Schoolchildren from the View of Apprentices 1979 (Large City)

DOI

Value orientations, leisure habits, school achievements, common relations in school class and family relations. Topics: Satisfaction with training occupation (scale); influence of occupation advice center as well as "productive work" in school on choice of occupation; regard for training goals by the company doing the training; differences between time in school and vocational training; to be a schoolchild again and why; problems in the apprentice collective such as work organization, work discipline, political daily questions, praise and criticism, work performance, personal problems, evaluation, occupation competetion; possibilities to improve learning results; relations in apprentice collective; role of the FDJ leadership (scale); sex, school achievements, attitude, characteristics and FDJ membership of the schoolchild with the most influence; frequency of meeting other apprentices and their characteristics; participation in work teams and sport outside of instruction; participation in the GST; attitude to work; preferred leisure activities; leisure facilities; leisure meeting places; number of friends; frequency of meeting; normed characteristics and behavior in one's circle of friends; social status of best friend; social status of parents of best friend; presence of a firm bond and stand on this; character traits of young people; just treatment by vocational school, company doing the training, older colleagues, public and family; social supervision by parents; expectations of parents; membership in the FDJ and functions; type of vocational school attended; relationship with parents; importance of recognition by others; vocational training with high school graduation; school achievements; achievements in training; ideas on military service; membership in organizations; number of siblings; family structure; occupation, all-round education and occupational training of parents; amount of pocket-money; preferred financial expenditures; possession of consumer goods in one's family; housing conditions.

Wertvorstellungen, Freizeitverhalten, Schulleistungen, Gemeinschaftsbeziehungen in der Schulklasse und familiale Verhältnisse. Themen: Zufriedenheit mit dem Ausbildungsberuf (Skala); Einfluß des Berufsberatungszentrums sowie der "produktiven Arbeit" in der Schulzeit bei Berufswahl; Wertschätzung von Ausbildungszielen durch den Ausbildungsbetrieb; Unterschiede zwischen Schulzeit und Berufsausbildung; noch einmal Schüler sein und warum; Probleme im Lehrlingskollektiv wie Arbeitsorganisation, Arbeitsdisziplin, politische Tagesfragen, Belobigungen und Kritik, Arbeitsleistungen, persönliche Probleme, Auswertung Berufswettbewerb; Möglichkeiten zur Verbesserung der Lernergebnisse; Beziehungen im Lehrlingskollektiv; Rolle der FDJ-Leitung (Skala); Geschlecht, Schulleistungen, Einstellung, Eigenschaften und FDJ-Mitgliedschaft des tonangebenden Schülers; Häufigkeit des Treffens mit anderen Lehrlingen und deren Charakteristik; Teilnahme an Arbeitsgemeinschaften und am außerunterrichtlichen Sport; Mitarbeit in der GST; Einstellung zur Arbeit; präferierte Freizeittätigkeiten; Freizeiteinrichtungen; Freizeittreffpunkte; Zahl der Freunde; Häufigkeit der Treffen; normierte Eigenschaften und Verhaltensweisen im Freundeskreis; Sozialstatus des(r) besten Freundes(in); Sozialstatus der Eltern des(r) besten Freundes(in); Vorhandensein einer festen Bindung und Haltung dazu; Charaktereigenschaften der Jugend; gerechte Behandlung durch Berufsschule, Ausbildungsbetrieb, ältere Kollegen, Öffentlichkeit und Familie; soziale Kontrolle durch Eltern; Erwartungen der Eltern; Mitgliedschaft in der FDJ und Funktionen; Art der besuchten Berufsschule; Verhältnis zu den Eltern; Wichtigkeit der Anerkennung durch andere; Berufsausbildung mit Abitur; Schulleistungen; Leistungen in der Ausbildung; Vorstellungen zum Wehrdienst; Mitgliedschaft in Organisationen; Anzahl der Geschwister; Familienstruktur; Tätigkeit, Allgemeinbildung und Berufsausbildung der Eltern; Höhe des Taschengeldes; präferierte Geldausgaben; Besitz von Konsumgütern in der Familie; Wohnbedingungen.

Probability: ClusterProbability.Cluster

Wahrscheinlichkeitsauswahl: KlumpenauswahlProbability.Cluster

Self-administered questionnaire: PaperSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Selbstausgefüllter Fragebogen: PapierSelfAdministeredQuestionnaire.Paper

Identifier
DOI https://doi.org/10.4232/1.6466
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA6466?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=ed9d7a58f0c0d4cc448be90f3afeabafd64b7d8eb2d4c338eb43f703d91ac7ed
Provenance
Creator Abteilung Bildungssoziologie an der Akademie der Pädagogischen Wissenschaften, Berlin
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1979
Rights A - Data and documents are released for academic research and teaching.; A - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre freigegeben.
OpenAccess true
Contact http://www.gesis.org/
Representation
Discipline Social Sciences