Typology of Desires 1989

  1. Attitudes to consumption. Use of media and ownership of economic goods. 2. Quantitative recording of consumer habits. Topics: 1. Personal demands on life; frequency and type of vacation trip; destination and length of stay; method of transportation used and persons participating in the vacation trip; type of accommodation; use of a tour operator or personally organizing the trip; destinations for brief trips; detailed recording of the frequency of reading magazines and the use of television (media usage); attitude to name-brand products, money, advertising, quality and price (scale); possession of durable economic goods from the areas of entertainment electronics, photography as well as film and do-it-yourself equipment (scale); criteria for the purchase of entertainment electronics, photography and film equipment (scale); interest in information on selected products (scale); possession and age of household appliances; ownership of real estate and intended acquisition; size of apartment and number of rooms; housing status; planned changes in the building to save energy; type of heating and energy source; ownership and planned acquisition of furniture and other furnishings; ownership of garden; size of garden; use of garden; frequency of work in garden; ownership of motorized yard tools; decision-making in the purchase of yard tools; use of fertilizers and herbicides; frequency of care of plants in the apartment; do-it-yourself tasks carried out; possession of drivers license and class of drivers license; kilometers driven annually; attitude to driving (scale); number of cars in the household and detailed determination of make, type, year of manufacture, age and price of vehicle; purchase or lease, new or used, type of fuel; opportunity to use a company car; conducting repairs and maintenance; planned acquisition of a new or used car and ideas on price and type; criteria for buying a car; preferred make according to country of manufacture; possession of savings account with a building society; building societies used; contracted savings amount; use for the savings; type of insurance policies; possession of bank accounts; type of financial investments; possession of credit card or euro-cheque card; attitude to medication; use of medication and self-treatment; visits to the doctor; frequency of purchases in drugstores and health food stores and the monthly amount spent for this; preference for fast-working or natural medication; self-treatment for certain ailments or diseases (scale); participation in reducing programs or diets; height and weight; leisure activities; detailed information on up to six members of the household. Interviewer rating: weekday of interview; length of interview; date of interview; ZIP (postal) code. 2. Quantitative recording of consumer habits: In the form of a household diary the respondent recorded the frequency of use of selected products and brands: shopping places; alcohol-free refreshments; alcoholic drinks; brands of wines and sparkling wines; aperitifs; brands of spirits; brands of whiskey; brands of rum; brands of vodka; brands of schnapps; special sorts of spirits; brands of liqueur; brands of beer; brands of coffee and coffee consumption; consumption of sweets, chips, brands of health-food bars; brands of crisp breads {Knaeckebrot}; instant meals, frozen foods; brands of health and diet food; cosmetics for men and women, body and hair care products; use of tobacco and preferred brand of cigarettes; purchases from mail-order companies and department stores.

1.) Einstellungen zum Konsum. Mediennutzung und Besitz von Wirtschaftsgütern. 2.) Quantitative Erfassung von Verbrauchsgewohnheiten. Themen: Zu 1.): Persönliche Lebensansprüche; Häufigkeit und Art der Urlaubsreisen; Zielgebiete und Urlaubsdauer; benutzte Verkehrsmittel und begleitende Personen auf der Urlaubsreise; Art der Unterkunft; Inanspruchnahme eines Reiseveranstalters bzw. Selbstorganisation der Reise; Kurzreiseziele; detaillierte Erfassung der Lesehäufigkeit von Zeitschriften und Fernsehkonsum (Mediennutzung); Einstellung zu Markenartikeln, zum Geld, zur Werbung, zu Qualität und Preis (Skala); Besitz langlebiger Wirtschaftsgüter aus den Bereichen Unterhaltungselektronik sowie Foto, Film und Heimwerkergeräte; Kriterien beim Kauf von Unterhaltungselektronik, Foto- und Filmgeräten (Skala); Interesse an Produktinformationen für ausgewählte Produkte (Skala); Besitz und Alter von Haushaltsgeräten; Immobilienbesitz und beabsichtigter Erwerb von Immobilien; Größe der Wohnung und Zimmerzahl; Wohnstatus; geplante bauliche Veränderungen zur Energieeinsparung; Heizungsart und benutzte Energiequelle; Besitz und geplante Anschaffungen von Möbeln und Einrichtungsgegenständen; Gartenbesitz; Gartengröße; Gartennutzung; Häufigkeit von Gartenarbeiten; Besitz von motorgetriebenen Gartengeräten; Entscheidungsbefugnis beim Kauf von Gartengeräten; Verwendung von Dünger und Pflanzenschutzmittel; Häufigkeit der Pflanzenpflege in der Wohnung; ausgeübte Heimwerkertätigkeiten; Führerscheinbesitz und Führerscheinklasse; jährliche Kilometerleistung; Einstellung zum Autofahren (Skala); Anzahl der PKWs im Haushalt und detaillierte Ermittlung von Marke, Typ, Baujahr, Alter und Preis des Fahrzeugs; Kauf oder Leasing, Neu- bzw. Gebrauchtwagen, Art des Kraftstoffs; Nutzungsmöglichkeit eines Dienstwagens; Durchführung von Reparatur- und Wartungsmaßnahmen; geplante Anschaffung eines Neu- bzw. Gebrauchtwagens sowie Vorstellung hinsichtlich Preis und Wagentyp; Kriterien beim PKW-Kauf; präferierte Fabrikate nach Herstellungsland; Besitz von Bausparverträgen; benutzte Bausparkassen; Höhe der Abschlußsumme; Verwendungszweck; Art der abgeschlossenen Versicherungen; Kontenbesitz; Art der Geldanlagen; Besitz einer Kreditkarte bzw. Euroscheckkarte; Einstellung zu Medikamenten; Medikamentennutzung und Selbstmedikation; Arztbesuche; Häufigkeit des Einkaufens in Apotheken, Drogerien oder Reformhäusern und monatliche Ausgaben dafür; Präferenz für schnelle Wirkung oder natürliche Zusammensetzung eines Medikaments; Selbstmedikation bei verschiedenen Beschwerden bzw. Krankheiten (Skala); Teilnahme an Schlankheitskuren bzw. Diäten; Körpergröße und Körpergewicht; Freizeitaktivitäten; detaillierte Angaben über bis zu sechs im Haushalt lebende Personen. Demographie: Alter (klassiert); Geschlecht; Familienstand; Kinderzahl; Alter der Kinder (klassiert); Schulbildung; Berufsausbildung; Beruf; Berufliche Position; Berufstätigkeit; Einkommen; Haushaltseinkommen; Haushaltsgröße; Haushaltszusammensetzung; Befragter ist Haushaltsvorstand; Bundesland. Interviewerrating: Wochentag des Interviews; Interviewdauer; Interviewdatum; Ortsgröße; Postleitzahl. Zu 2.) Quantitative Erfassung von Verbrauchsgewohnheiten: In Form eines Haushaltsbuches wurde vom Befragten die Verwendungshäufigkeit ausgewählter Produkte und Marken erfaßt: Kaufstätten; alkoholfreie Erfrischungsgetränke; alkoholische Getränke; Wein-, Sektmarken; Aperitifs; Branntweinmarken; Whiskysorten; Rummarken; Wodkamarken; Schnapsmarken; Spirituosen-Spezialitäten; Likörmarken; Biermarken; Kaffeekonsum und Kaffeemarken; Konsum von Süßwaren, Knabberartikel, Müsliriegelmarken; Knäckebrotmarken; Fertiggerichte, Tiefkühlkost; Reform- und Schlankheitskostmarken; Kosmetikartikel für Damen und Herren, Körperpflegemittel sowie Haarpflegemittel; Tabakwarenkonsum und präferierte Zigarettenmarke; Zigarettenkonsum; Käufe bei Versandhäusern und Kaufhäusern.

Multi-stage stratified random sample (ADM mastersample)

Mehrstufig geschichtete Zufallsauswahl (ADM-Mastersample)

Oral and written interview with standardized questionnaire

Mündliche und schriftliche Befragung mit standardisiertem Fragebogen

Identifier
Source https://search.gesis.org/research_data/ZA1826?lang=de
Metadata Access https://datacatalogue.cessda.eu/oai-pmh/v0/oai?verb=GetRecord&metadataPrefix=oai_ddi25&identifier=9e1f5f6ada469b24f3f2ed0fbc389a3f69e948a0291c2df41a116c1dc91458ee
Provenance
Creator BURDA Marktforschung, Offenburg
Publisher GESIS Data Archive for the Social Sciences; GESIS Datenarchiv für Sozialwissenschaften
Publication Year 1990
Rights C - Data and documents are only released for academic research and teaching after the data depositor's written authorization. For this purpose the Data Archive obtains a written permission with specification of the user and the analysis intention.; C - Daten und Dokumente sind für die akademische Forschung und Lehre nur nach schriftlicher Genehmigung des Datengebers zugänglich. Das Datenarchiv holt dazu schriftlich die Genehmigung unter Angabe des Benutzers und des Auswertungszweckes ein.
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